معرفی معرفی

مهندسی عمران

مجموعه مهندسی عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

رشته مهندسی عمران شامل گرایش­های متنوعی نظیر مهندسی سازه و زلزله، مهندسی ژئوتکنیک (مکانیک خاک)، مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی، مهندسی راه و حمل و نقل و مهندسی محیط زیست است که دانشجویان پس از گذراندن دوره کارشناسی رشته مهندسی عمران می­توانند در هر یک از این گرایش ها در دوره تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهند. در ادامه توضیحات مختصری از این گرایش­ها ارائه می­گردد.

مهندسی سازه:

این گرایش با طراحی سیستم‌های سازه‌ای با هدف باربری و مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد.یک مهندس سازه باید در هنگام طرح یک سازه به دو مسئله توجه کند: مسئله اول بررسی مقاومت سازه در برابر بارهای وارد بر سازه که شامل بارهای زنده، بار باد، برف، انسان، اشیا و بار مرده و بار زمین لرزه و... است که با طراحی سیستم باربر و محاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است. مسئله دوم بررسی کارایی سازه است یعنی سازه باید فاقد مواردی مانند لرزش و تغییر شکل‌های خارج از اندازه مجاز آیین­ نامه باشد

 

   پل قوسی بر روی دریاچه سد کارون 3              برج تهران- بلندترین برج مسکونی ایران                              برج میلاد تهران

 

 

مهندسی زلزله:

هدف از این گرایش تربیت افرادی است که توانایی لازم جهت تحلیل، طراحی و نظارت بر سازه­­ها در مقابل بارهای ناشی از زلزله بوده و بتوانند در امور مربوط به مقاوم سازی ساختمان­­ها، تأسیسات آبی، انواع سازه­­های خاکی (مانند پی، دیوار حائل و شمع) و ... در برابر زلزله و بارهای دینامیکی اظهارنظر کارشناسی نموده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه ­ها با آن روبرو می ­شوند را دارا باشند

 

                     

                                                تخریب سازه ها ناشی از زلزله                         اعمال ارتعاشات ناشی از زلزله بر سازه

 

 

مهندسی ژئوتکنیک:

این گرایش یکی از مهمترین و کاربردی ترین گرایش های مهندسی عمران است به طوری که آن را می توان پایه و اساس مهندسی سازه دانست. این رشته به خصوصیات و مشخصات خاک و فونداسیون و پی و دینامیک خاک می پردازد. همچنین مباحث مربوط به تونل‌ها، سدهای خاکی، پایدار سازی دیواره ­های گود و آزمایشگاه‌های مکانیک خاک در زمره‌ی فعالیت‌های مهندسی ژئوتکنیک قرار می‌گیرد.

 

                    

                                             اجرای آرماتورگزاری پی                                                    پایدار سازی دیواره های گود

 

 

مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی:

به طور کلی زمینه فعالیت این گرایش به عنوان یکی از گرایش‌های مهم رشته مهندسی عمران مطالعه چگونگی جریان آب در طبیعت و تحلیل و طراحی سازه‌هایی است که به نوعی با آب سروکار داشته و در ساختمان‌های هیدرولیکی به‌کار برده می‌شوند. در واقع این گرایش ترکیبی از گرایش‌های سازه و آب می‌باشد. از جمله زمینه های مختلف کاربردی در این گرایش می­توان به مهندسی رودخانه، مدلسازی جریان آب و رسوب در اطراف سازه ها، تحلیل و طراحی سازه های آبی نظیر سدها و کانال ها و همچنین طراحی شبکه­ های لوله ­گذاری آب و فاضلاب شهری و انتقال آب اشاره نمود. ضرورت این دوره با توجه به حجم سرمایه­ گذاری کشور در صنعت آب و نیاز فوق­ العاده به جمع­ آوری و نگهداری آبها و استفاده صحیح از آنها در جهت تامین آب آشامیدنی شهر یا تولید برق و نیز توسعه کشاورزی کاملاً مشهود است.

 

              لوله گذاری جهت انتقال آب                               مطالعات مهندسی رودخانه                                     سد کارون 3

 

مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی:

به طور کلی این گرایشبه مطالعه و طراحی سازه­های فرا ساحلی و نزدیک ساحل دریاها و همچنین بررسی پاسخ ساحل به تغییرات حاصله می­پردازد. مطالعه و طراحی سازه‌های مختلف دریایی مانند انواع سکوها، اسکله‌ها و تأسیسات و تجهیزات بندری، انواع اسکله­ها، موج­ شکن­ ها، سکوهای دریایی، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی سواحل، ستون های مهاربند و تأسیسات بندری از اهداف این گرایش است.

 

       ساخت سازه­های حفاظت از ساحل         ساخت سازه ­های بهره­ برداری از ذخایر نفتی                             بندر امیرآباد

 

مهندسی راه و حمل و نقل:

در این گرایش اصول و استانداردهای نوین در ساخت راه‌های جدید و بهسازی راه‌های قدیمی مورد توجه و پژوهش قرار می‌گیرد.همچنین تربیت افرادی که دارای توانایی­های لازم جهت برنامه­ریزی­های حمل و نقل ملی، منطقه­ای ­و شهری و طراحی سیستم­های حمل و نقل شهری و بین شهری باشند. طرح هندسی انواع راه‌های ارتباطی (اعم از راه‌های درون شهری، برون شهری، راه‌آهن، فرودگاه) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زیرسازی، مدیریت و نگهداری و تحلیل ترافیکی راه‌ها (بهبود ایمنی معابر و راه ها، تعیین نقاط حادثه خیز) پرداخته می‌شود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح است.

                   

                                               تقاطع غیر همسطح                                                           طرح هندسی راه

 

 

مهندسی محیط زیست:

امروزه رشته­ های مختلفی با رویکرد حفاظت از محیط زیست راه ­اندازی شده ­اند. یکی از شاخص­ترین این رشته­ ها مهندسی عمران محیط زیست است که از گرایش­های مهندسی عمران محسوب می­شود.مهمترین وظیفه متخصصین این رشته نظارت بر اجرای پروژه­ های زیست محیطی است. از جمله این پروژه ­ها می­توان به: شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا، طراحی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی،کنترل آلودگی­ های حاصل از مواد زائد جامد و برنامه ­ریزی و مدیریت طرح های زیست محیطی اشاره کرد.مباحث مربوط به اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود مکان‌هائی که در اثر آسیب‌ها و آلودگی­­ های صنعتی صدمه دیده‌اند، از جمله موضوعات مورد بررسی متخصصان این رشته است.

                                   

                                                   تصفیه­ خانه آب                                                 نظارت بر پروژه ­ها از نظر زیست محیطی

 

 

مجموعه مطالب بیان شده و نیز جذب سریع فارغ التحصیلان این مجموعه در وزارتخانه ­ها و نهادها و سازمان های دولتی و همچنین بخش های خصوصی نظیر : شرکت­های مهندسان مشاور و شرکت­های ساختمانی و راه­سازی و …اهمیت قابل ملاحظه و نیاز خاص به متخصص در این رشته را، حتی در مقایسه با سایر رشته­های فنی و مهندسی به وضوح نشان می­دهد .

گروه مهندسی عمران از مهر ماه سال 1390 در موسسه آموزش عالی شهاب دانش، آغاز به کار نموده است. در حال حاضر، این گروه با بهره ­مندی از 7 عضو هیات علمی و استفاده از اساتید مجرب و دارای مدارج علمی بالا از دانشگاه­های معتبر کشور در مقاطع کارشناسی ارشد، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی با کیفیت مناسب آموزشی به تربیت مهندسان و کارشناسان برجسته می­پردازد.