نمایش محتوای وب
به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاههای کشور، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینههای مناسب برای فعالیتهای جمعي علمي، همچنین بهرهگیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرمافزاری انجمنهاي علمي دانشجويي حوزههاي مختلف دانش با حمايت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کشور طبق مفاد اين آييننامه تشکيل ميشوند و به فعاليت ميپردازند.
بخش اول: تعاریف، اهداف و کلیات
ماده ۱ـ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقهمند به مشارکت در فعالیتهای علمی در یک دانشکده يا گروه آموزشي است.
تبصره ۱ـ در هر دانشگاه متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی میتواند تشکیل شود.
تبصره ۲ـ در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقمند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشتهای باشند ميتوانند طبق ضوابط اين آييننامه اقدام نمايند.
ماده ۲ـ اتحادیه انجمنهای علمی، تشکیلاتی دانشجویی، غیر انتفاعی و بین دانشگاهی و متشکل از دبیران انجمنهای علمی در رشته دانشگاهی است که در چارچوب ضوابط این آییننامه و دستورالعمل آن تشکیل میشود و به فعالیت میپردازد.
ماده ۳ـ فعالیتهای علمی عبارتند از:
۱ـ مناظره و نقد علمی
۲ـ هماندیشی و نشستهای تخصصی
۳ـ مطالعات و پژوهشهای علمی
۴ـ نشر و ترویج یافتههای علمی
۵ـ فعالیتهای کمک آموزشی
تبصرهـ برخی از مصادیق و عرصههای فعالیت انجمنهاو اتحادیههای انجمنهای علمی عبارتند از:
۱ـ برگزاری دورههای آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصي
۲ـ برگزاری و همکاری در اجرای جشنوارهها، کنفرانسها و مسابقات علمی (داخلی و خارجی)
۳ـ تولید و انتشار نشریه علمی، کتاب و نشریات الکترونیکی، نرمافزارهای رایانهای و فيلمهاي علميـ آموزشي
۴ـ برنامهریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی، صنعتی و فناوری
۵ـ اطلاعرسانی در خصوص کلیه فعالیتهای مرتبط با اهداف انجمن
۶ـ حمایت و تشویق مادی و معنوی از ابتکارات، خلاقیتهای علمی، فعالیتهای پژوهشي و اختراعات دانشجويان
ماده ۴ـ اهداف تشکیل و فعالیت انجمنها و اتحادیههای انجمنهای علمی عبارتند از:
۱ـ ایجاد زمینههای مناسب برای شکوفایی استعدادها، برانگیختن خلاقیت علمی دانشجويان، دانشآموختگان و بهرهگيري از توانمندي ايشان در تقويت و تحقق فضاي علمي دانشگاه
۲ـ افزایش مشارکت و رقابت دانشجویان در فعالیتهای علمی جمعی و نهادینه ساختن این فعالیتها
۳ـ حمایت از فعالیتهای علمی دانشجویی و راهنمایی و هدایت دانشجويان در امر آموزش و پژوهش
۴ـ تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی با بخشهای مختلف جامعه
۵ـ تعمیق دانش و بینش علمی دانشجویان با بهرهگیری از توان علمی اعضای هیأت علمی
بخش دوم: ارکان و تشکیلات
ماده ۵ـ دانشجویان کلیه گرایشها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار ميروند.
ماده ۶ـ شورای مدیریت انجمن علمی متشکل از ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علیالبدل است که با انجام انتخابات از میان اعضای انجمن، با رأی مستقيم آنان و کسب اکثريت نسبي آرا براي مدت يک سال انتخاب ميشوند.
تبصرهـ اعضای اصلی و علیالبدل در رشتههایی با فراگیری بیش از ۵۰۰ دانشجو متشکل از ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علیالبدل خواهد بود.
ماده ۷ـ وظایف شورای مدیریت عبارتند از:
۱ـ جذب دانشجویان علاقهمند و خلاق به فعالیتهای علمیـ پژوهشی و ایجاد انگیزه برای مشارکت در اینگونه فعاليتها
۲ـ برنامهریزی، ساماندهی، اجرا، هدایت و نظارت بر فعالیتهای ادواری و سالانه انجمن
۳ـ برقراری ارتباط مستمر با دیگر انجمنهای علمی دانشجویی و انجمنهای علمی تخصصی داخل و خارج دانشگاهها
۴ـ برقراری ارتباط با نهادها و سازمانهای خارج از دانشگاه برای انجام فعالیتهای مشترک
۵ـ برنامهریزی و پیشنهاد همکاری برای اجرای طرحهای پژوهشی و مطالعاتی
۶ـ تصویب اساسنامه انجمن علمی و اخذ تأیید آن از مدیریت فرهنگی دانشگاه
۷ـ همکاری و ارتباط مستمر با مدیر و اعضای هیأت علمی گروه آموزشی ذیربط برای تحقق اهداف و فعالیتهاي علمي انجمن (موضوع ماده ۳)
۸ـ تشکیل کمیتههای مختلف کاری و نظارت بر عملکرد آنها
۹ـ برگزاری انتخابات شورای مدیریت دوره بعد
۱۰ـ حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات انجمن، تصویب هزینههای مالی برنامهها، تنظیم و ارائه گزارش مالی انجمن به طور سالانه و ارسال آن به مدير فرهنگي دانشگاه
۱۱ـ تدوین برنامههای سالانه و ارائه آن به مدیر فرهنگی
ماده ۸ـ شورای مدیریت انجمن یکی از اعضای خود را به عنوان دبیر شورا انتخاب میکند و به رئیس دانشکده و مدير فرهنگي دانشگاه اعلام ميکند.
ماده ۹ـ دبیر انجمن مسئولیت برگزاری جلسات شورای مدیریت انجمن و پیگیری و نظارت بر اجراي مصوبات آن، شرکت در جلسات شوراي دبيران انجمنهاي علمي دانشکده يا دانشگاه و ارائه گزارش مستمر به شوراي مديريت را بر عهده دارد. همچنين دبير انجمن مسئول انجام کليه امور حقوقي و اداري انجمن است.
ماده ۱۰ـ شورای دبیران:
در دانشگاههایی که حداقل ۵ انجمن علمی دانشجویی تشکیل شده باشد شورای دبیران انجمنهای علمي دانشجويي دانشگاه با حضور دبيران کليه انجمنهاي علمي دانشجويي تشکيل ميشود.
تبصرهـ دانشکدههایی که حداقل ۳ انجمن علمی داشته باشند میتوانند شورای دبیران انجمنهای علمی دانشکده را تشکیل دهند که وظايف شوراي دبيران دانشگاه به جز بند دوم به آن تفويض ميگردد.
ماده ۱۱ـ یک نفر از اعضای شورای دبیران دانشکده به انتخاب ایشان به عنوان دبیر این شورا انتخاب میشود که به نمایندگي از اين شورا در شوراي دبيران انجمنهاي علمي دانشگاه شرکت ميکند.
تبصرهـ دبیر شورای دبیران هر دانشکده به تعداد انجمنهای علمی آن دانشکده در شورای دبیران دانشگاه دارای حق رأی ميباشد.
ماده ۱۲ـ شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه از میان خود یک نفر را به عنوان دبیر شورا انتخاب مينمايند که براساس آيين نامه داخلي شورا فعاليت خواهد کرد.
ماده ۱۳ـ دبیران شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها حداقل سالی یک بار به دعوت اداره کل امور فرهنگي وزارت علوم جهت بررسي مسائل، مشکلات عمومي انجمنها، انتقال تجربيات و برنامهريزي جهت طرحها و برنامههاي مشترک تشکيل جلسه ميدهند.
ماده ۱۴ـ انجمنهای علمی دانشجویی رشتههای مشابه میتوانند نسبت به تشکیل اتحادیه انجمنهای علمي دانشجويي آن رشتهها اقدام نمايند که ضوابط و شرايط تأسيس اتحاديه در چارچوب این آييننامه و دستورالعمل تشکیل و فعالیت اتحاديه انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاهها تعیین خواهد شد.
ماده ۱۵ـ وظایف شورای دبیران
۱ـ پیشنهاد و تصویب طرحهای مشترک و هماهنگی در اجرای آن برنامهها
۲ـ انتخاب نمایندگان شورای دبیران برای شرکت در کمیته حمایت و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویي دانشگاه
۳ـ معرفی یک نفر ناظر برای هیأت اجرایی انتخابات انجمنهای علمی دانشجویي
۴ـ تصویب آییننامه داخلی مشترک انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه و آیيننامه داخلي شوراي دبيران در چارچوب اين آييننامه
۵ـ ایجاد هماهنگی و رسیدگی به مسائل بین انجمنهای علمی دانشجویی
۶ـ نظارت بر حسن عملکرد انجمنهای علمی دانشجویی (امور مالی، حفظ و استفاده صحیح از اموال و تجهیزات، اجرای آیيننامه داخلي و ...) و ارائه گزارش به کميته حمايت و نظارت بر انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاه.
بخش سوم: ضوابط تشکیل و فعالیت انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی
ماده ۱۶ـ برای تأسیس انجمن علمی دانشجویی، حداقل ۵ نفر از دانشجویان رشته ذیربط تقاضای خود را به معاون دانشجویي و فرهنگي دانشکده و در صورت عدم وجود اين پست در دانشکده آن را به معاون پژوهشي دانشکده ارائه ميدهند. معاون دانشکده در صورت عدم تأسیس انجمن در رشته مورد نظر، پس از مشورت با گروه آموزشي مربوطه موافقت خود را براي تأسيس انجمن اعلام و نسبت به فراخوان ثبتنام داوطلبان شوراي مديريت و برگزاري انتخابات اقدام مينمايد.
تبصره ۱ـ در صورت عدم وجود هر یک از معاونان فوقالذکر، به صلاحدید رئیس دانشکده یکی از معاونان عهدهدار وظایف خواهد شد.
تبصره ۲ـ انتخابات در سطح دانشگاه و همزمان در کلیه دانشکدهها در آبانماه هر سال برگزار میشود. معاونت دانشجویی و فرهنگی زمان دقیق برگزاری انتخابات را اعلام میکند.
ماده ۱۷ـ معاون دانشکده صلاحیت نامزدها را بر طبق مفاد این آییننامه بررسی و احراز و پس از اعلام اسامی نامزدها انتخابات را با اعلام قبلی برگزار میکند. نتایج آن طي صورتجلسهاي تنظيم و به مديريت فرهنگي دانشگاه ارسال ميشود.
تبصره ۱ـ فقط دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته مورد نظر حق رأی و حق داوطلب شدن را دارا میباشند.
تبصره ۲ـ نخستین شورای مدیریت منتخب حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از برگزاری انتخابات باید اساسنامه انجمن را تدوین و به مدیریت فرهنگي دانشگاه ارسال نمايد.
ماده ۱۸ـ اداره امور فرهنگی پس از تأیید انتخابات و اساسنامه، انجمن را در لیست انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه ثبت و به دانشکده اعلام خواهد کرد. مدیر گروه آموزشي مربوط نسبت به صدور حکم اعضاي شوراي مديريت براي مدت يک سال اقدام مينمايد.
ماده ۱۹ـ شرایط داوطلبان عضویت در شورای مدیریت انجمن علمی دانشجویی به شرح ذیل ميباشد:
الفـ شرایط عمومی
۱ـ اشتغال به تحصیل در رشته مربوط
۲ـ عدم عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکلهای دانشجویی اعم از صنفی، سیاسي، ورزشي و فرهنگي
تبصرهـ اعضای شورای مرکزی دیگر تشکلها در صورت استعفا یک ماه قبل از برگزاری انتخابات انجمنهای علمی و پذیرش آن میتوانند داوطلب عضویت در شوراي مديريت انجمن علمی شوند.
۳ـ عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر.
۴ـ گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی
بـ شرایط اختصاصی
داوطلبان باید حداقل دارای یکی از شرایط ذیل باشند:
۱ـ معدل نیمسال گذشته داوطلب کمتر از میانگین معدل گروه در همان نیمسال نباشد.
۲ـ داشتن حداقل یک مقاله علمی چاپ شده (اعم از تألیف یا ترجمه) در نشریات دانشجویی، دانشگاهی و ...
تبصرهـ تأیید علمی بودن محتوای مقاله توسط مدیر گروه ذیربط انجام خواهد شد.
۳ـ اجرا یا همکاری در اجرای یک طرح پژوهشی به تأیید کارفرما یا مجری طرح
۴ـ تألیف یا همکاری در تألیف یا ترجمه کتاب
۵ـ داوطلب از دانشجویان استعدادهای درخشان و یا برگزیدگان المپیادها باشد.
ماده ۲۰ـ مجوز برنامهها و فعالیتهایی که در سطح دانشکده برگزار میشود توسط معاون دانشکده و در صورتی که در سطح دانشگاه برگزار شود توسط مدیر فرهنگی پس از تأیید معاون دانشکده و در صورتي که در سطح ملي يا فرادانشگاهي برگزار شود توسط کميته حمايت و نظارت از انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاه پس از تأييد مدير فرهنگي صادر ميشود.
ماده ۲۱ـ فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی در چارچوب این آییننامه و صرفاً در عرصههاي علمي مجاز ميباشند و هرگونه فعاليت صنفي، سياسي و .... توسط انجمنها تخلف محسوب ميشود.
ماده ۲۲ـ میزان و نحوه حمایت مالی از طرحهای مصوب انجمنهای علمی دانشجویی به تشخیص معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ميباشد.
ماده ۲۳ـ یک ماه قبل از پایان مدت قانونی فعالیت شورای مدیریت انجمن، این شورا با تشکیل هيأت اجرايي انتخابات شامل يک نماينده از اعضاي شوراي مديريت (با شرط عدم داوطلبي)، يک نماينده از نماينده شوراي دبيران دانشگاه يا دانشکده و يک نماينده از طرف معاون دانشکده نسبت به برگزاري انتخابات دوره جديد اقدام و صورتجلسه را براي معاون دانشکده ارسال خواهد کرد.
تبصرهـ در صورت داوطلب شدن تمام اعضای شورای مدیریت یکی از دانشجویان آن رشته را به عنوان نماینده در هیأت اجرايي انتخاب ميکنند.
ماده ۲۴ـ در صورت وجود هرگونه شکایت و یا اعتراض در کلیه مراحل انتخابات مدیر امور فرهنگی مرجع پیگیری میباشد.
تبصرهـ در صورت باقی ماندن اختلاف، کمیته حمایت و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه مرجع تصمیمگیري نهايي خواهد بود.
ماده ۲۵ـ جهت تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشتهای ۵ نفر از دانشجویان به عنوان هیأت مؤسس دلایل توجيهي، اساسنامه پيشنهادي و تقاضاي خود را به معاون دانشکده ارائه و پس از تأييد ايشان به منظور تصميمگيري براي کميته نظارت و حمايت از انجمنهاي علمي دانشجويي دانشگاه ارسال ميشود. در صورت موافقت کميته با تشکيل انجمن علمي بين رشتهاي مراتب به دانشکده اعلام و هيأت مؤسس نسبت به فراخوان عضويت در انجمن اقدام خواهد کرد.
ماده ۲۶ـ پس از عضوگیری و تصویب نهایی اساسنامه در مجمع عمومی، اعضای انجمن که شرایط عمومی و اختصاصي داوطلبان را دارا میباشند، ميتوانند داوطلب عضويت در شوراي مديريت انجمن شده و پس از تأييد نهايي صلاحيت توسط هيأت اجرايي، انتخابات برگزار خواهد شد.
تبصره ۱ـ فقط اعضای انجمن حق رأی و حق داوطلب شدن در انجمن مربوطه را دارند.
تبصره ۲ـ شرایط داوطلبان عضویت در انجمن علمی دانشجویی بین رشتهای باید در اساسنامه پیشنهادي اعلام شده باشد.
بخش چهارم: شورای حمایت و نظارت بر انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی
ماده ۲۷ـ برای حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی و نظارت بر آنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شورایی مرکب از معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم (رئیس شورا)، معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یا نماینده تامالاختیار وی، مدیرکل دفتر امور فرهنگی (نائب رئیس)، مدیرکل دانشجویان داخل، دبیر کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، کارشناس مسئول امور انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی، سه تن از دبیران اتحادیهها به انتخاب شورای دبیران اتحادیههای انجمنهای علمیـ دانشجویی تشکیل میشود. دبیرخانه این کمیته در اداره کل امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. وظایف این کمیته عبارتند از:
۱ـ سیاستگذاری و تعیین خط مشیهای کلان انجمنهای علمی دانشجویي دانشگاههای کشور در چارچوب سياست توسعه علمي و قانون برنامه.
۲ـ ارزیابی فعالیتها و نظارت بر کمیتههای نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها براساس گزارشهای مستند و سایر روشها.
۳ـ تعیین میزان و چگونگی حمایت مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از همایشهای کشوری و نشستهای علمی انجمنها
۴ـ اخذ تصمیم و ارائه پیشنهاد جهت تسهیل ارتباط بین انجمنهای علمی دانشجویی با انجمنهای علمی استادان و پژوهشگران و انجمنهای علمی متناظر یا مشابه آن در کشورهای دیگر.
۵ـ تصویب دستورالعمل اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای کشور و نظارت بر حسن اجرای آن.
ماده ۲۸ـ هیأت مؤسس اتحادیه حداقل ۳ تن از نمایندگان انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک رشته علمی معین میباشد که درخواست مجوز تأسیس و فعالیت را به شورای حمایت و نظارت بر انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی وزارت علوم (موضوع ماده ۲۷ این آییننامه) ارائه مینماید. محتوای این درخواست مشتمل بر موارد زیر است:
۱ـ تقاضای عضویت بیش از نیمی از تشکلهای علمی موجود آن رشته در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، به همراه نامه تأیید هر یک از انجمنها که بر مبنای آن مدیر امور فرهنگی دانشگاه تأسیس و فعالیت آن انجمن را تسجیل کرده باشد.
۲ـ ارائه پیشنویس اساسنامه اتحادیه که به امضای تشکلهای متقاضی عضویت رسیده باشد.
ماده ۲۹ـ شورای حمایت و نظارت پس از دریافت درخواست هیأت مؤسس و شورای مرکزی موقت اتحادیه حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به بررسی آن درخواست اقدام مینماید و موافقت با تأسیس موقت یا دائمی یا دلایل مخالفت شورا را توسط دبیرخانه به اطلاع مؤسسان خواهد رساند.
ماده ۳۰ـ تأسیس، شرایط انتخاب شوندگان، شورای مرکزی، انتخابات، تشکیلات و ارکان، اساسنامه و انحلال اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی در دستورالعمل مجزایی که به تصویب شورای حمایت و نظارت بر انجمنها و نظارت بر انجمنها و اتحادیههای علمی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس این آییننامه خواهد رسید، تعیین میشود.
ماده ۳۱ـ به منظور حمایت و نظارت فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی، کمیتهای در هر دانشگاه با همين عنوان با ترکيب زیر تشکيل ميشود:
۱ـ معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه (رئیس کمیته)
۲ـ مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه (دبیر کمیته)
۳ـ مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه
۴ـ مدیرکل امور آموزشی دانشگاه
۵ـ یک نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه
۶ـ دو نماینده از شورای دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه به انتخاب ایشان
تبصره ۱ـ حکم اعضای کمیته توسط رئیس دانشگاه صادر میشود.
تبصره ۲ـ در دانشگاههایی که برای امور انجمنهای علمی دانشجویی واحدی مستقل ایجاد شده باشد مسئول آن واحد بدون حق رأي در جلسات کميته شرکت ميکند.
تبصره ۳ـ اعضای انتخابی کمیته برای مدت یک سال انتخاب میشوند.
ماده ۳۲ـ وظایف کمیته حمایت و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه به شرح ذیل است:
۱ـ نظارت بر حسن عملکرد انجمنهای علمی در چارچوب قوانین و مقررات و رسیدگی به شکایات و تخلفات و حل اختلافات
تبصره ۱ـ در صورتی که شورای مدیریت انجمن علمی یا شورای دبیران دانشگاه از اساسنامه انجمن تخلف نمایند، کميته حمايت و نظارت براي بار اول به شوراي مديريت انجمن يا شوراي دبيران تذکر شفاهي يا کتبي (حسب مورد) ميدهد. در صورت تکرار تخلف براي بار دوم اخطار کتبي ميدهد و در صورت تکرار و دريافت اخطار سوم، دبير انجمن يا دبير شوراي دبيران بايد در کميته حمايت و نظارت دلايل اقدام خود را توضيح دهند. در صورتي که انجمن يا شوراي دبيران نتوانند كميته را قانع نمايند كميته به شرح ذيل درباره انجمن تصميم خواهد گرفت:
الفـ انحلال شورای مدیریت انجمن که در این صورت معاون دانشکده موظف است ظرف مدت ۲ ماه انتخابات شورای مدیریت را برگزار نماید. (اعضای شوراي مديريت منحل شده نميتوانند نامزد انتخابات شوند).
ب) چنانچه تخلفی انضباطی متوجه شخص حقیقی از اعضای شورای مدیریت یا اعضاي شورای دبيران باشد، به کميته انضباطي معرفي خواهد شد.
تبصره ۲ـ مرجع تجدید نظر در آرای کمیته حمایت و نظارت شورای فرهنگی دانشگاه است.
۲ـ بررسی و تصویب برنامههای پیشنهادی انجمنهای علمی دانشجویی که در سطح فرا دانشگاهي، ملي يا بينالمللي برگزار ميگردد.
۳ـ سیاستگذاری و تعیین خط مشیهای کلان انجمنهای علمی دانشجویي دانشگاه در چارچوب سياست توسعه علمي کشور.
۴ـ برنامهریزی و هماهنگی مسائل بنیادی و مستمر انجمنهای علمی دانشجویی (تسهيل ارتباطات با ديگر نهادهاي جامعه، جلب حمايتهاي مالي، تشويق و تقدير از انجمنهاي علمي فعال و طرحهاي برگزيده و ...)
۵ـ پیشنهاد برنامه و بودجه سالیانه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه به ریاست دانشگاه
۶ـ پیشنهاد بودجه سالیانه انجمنهای علمی به ریاست دانشگاه براساس برنامههای ارائه شده به مدیریت امور فرهنگی و برنامه مدون انجمنها.
این آییننامه در ۳۲ ماده و ۲۱ تبصره در تاریخ ۱۸ /۹ /۱۳۸۷ به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاريخ ابلاغ به دانشگاهها قابل اجرا است.