گروه روانشناسی گروه روانشناسی

آشنایی با رشته روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از شاخه‌های علوم انسانی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده می‌پردازد.دانشگاه شهاب دانش از نیمسال اول تحصیلی 98-97، اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی روانشناسی نموده است.

امروزه‌ روانشناسي‌ با همه‌ جنبه‌هاي‌ زندگي‌ ما ارتباط‌ دارد و هر اندازه‌ كه‌ جامعه‌ پيچيده‌تر شود، روانشناسي‌ نيز نقش‌ مهمتري‌ در حل‌ مسائل‌ آدمي‌ برعهده‌ مي‌گيرد. اين‌ به‌ معناي‌ فرصت‌هاي‌ شغلي‌ متنوع‌ و گسترده‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ روانشناسي‌ است‌. به‌ گفته‌ كارشناسان‌ اين‌ رشته‌، آينده‌ روانشناسي‌ در كشور ما روشن‌ و اميدبخش‌ است‌ و فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بايد آينده‌ خود را در فردا ببينند. چون‌ كشور ما يكي‌ از كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ است‌ و بدون‌ بهره‌گيري‌ از شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ نمي‌تواند توسعه‌ همه‌جانبه‌ داشته‌ باشد. از سوي‌ ديگر كشور ما، كشور جواني‌ است‌ و امروزه‌ يكي‌ از دغدغه‌هاي‌ خانواده‌ها، حفظ‌ بهداشت‌ رواني‌ و بالا بردن‌ سطح‌ دانش‌ فرزندانشان‌ مي‌باشد كه‌ اين‌ دو مهم‌ نيز به‌ ياري‌ شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ از جمله‌ روانشناسي‌ رشد و روانشناسي‌ تربيتي‌ امكان‌پذير است‌.

در دوره های تحصیلی و روانشناسی دو هدف عمده مطرح است:

اول، هدف اختصاصی: به منظور تربیت افرادی که مفاهیم و اصول نظری و عملی روش های پژوهش در این علم را فراگرفته و حداقل مهارت های حرفه ای را در یکی از شاخه های روانشناسی که در ایران کاربرد فراوان دارد به دست آورند.

دوم، هدف عمومی: دانشجویان رشته های مختلف را با اصول نظریات، مفاهیم و روش های علم روانشناسی آشنا نماید.

گرایش های رشته روانشناسی

رشته روانشناسی در ایران در مقطع کارشناسی بدون گرایش میباشد و در مقاطع بالاتر تخصصی شده و گرایش های مختلف میپذیرد.

مقطع کارشناسی ارشدو دکتری

رشته روانشناسی در مقطع کارشناسي ارشد و دکتری داراي 10 گرايش است. اين گرايش ها عبارتند از:

روانشناسي عمومي، روانشناسي باليني، روانشناسي باليني کودک و نوجوان، سنجش و اندازه گيري يا روانسجي، روانشناسي صنعتي و سازماني، روانشناسی تربیتی، روانشناسی شناختی، روانشناسی شخصیت، خانواده درمانی و روانشناسی اسلامی.

بازار کار و فرصت های شغلی رشته روانشناسی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی می توانند در مراکز دولتی از جمله بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت،بیمارستان ها، مراکز مشاوره ،در مهد کودک به عنوان مربی مهد و در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه مشغول به کار شوند.ضمن اینکه با دریافت مجوز از بهزیستی می توانند برای تاسیس مهد کودک و خانه سالمندان اقدام نمایند..

افراد با دارا بودن مدرک کارشناسي ارشد از رشته روانشناسی، مي‌توانند:

  1. پس از احراز شرايط لازم (از جمله 800 ساعت کارآموزي در مراکز داراي مجوز رسمي، تأييديه از اساتيد رشته و …) و دريافت مجوز از سازمان نظام روان‌شناسي اقدام به تاسيس کلينيک مشاوره نمايند.
  2. به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي نظير بهزيستي- شهرداري- نيروي انتظامي- سازمان زندان‌ها- کانون اصلاح و تربيت و …در قسمت مربوطه جذب به کار شوند.
  3. در واحدهاي کوچک دانشگاه آزاد و يا دوره‌هاي فراگير و يا موسسات آموزش عالي آزاد به عنوان مدرس فعاليت کنند.
  4. در آموزش و پرورش به عنوان معلم و يا دبير در دروس مربوطه و يا به عنوان مشاور مدرسه مشغول به کار شوند.
  5. با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد.
  6. با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سرای سالمندان نمايد.
  7. در کلينيک‌هاي درمان اعتياد به عنوان روان‌شناس مشغول به کار شود.

فارغ التحصیلان مقطع دکترا نیز علاوه بر موارد فوق می‌توانند با توجه به تخصص ویژه خود، در مراکز علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و صنایع و مراکز آموزش عالی به عنوان عضو هیات علمی یا عضو پژوهشی جذب گردند.