نمایش محتوای وب نمایش محتوای وب

معرفی گروه


مقدمه

تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان شناخته شده ترین عبارت در زمینه علم مربوط به ورزش که با اسامی دیگری همچون حرکت شناسی، علوم حرکتی، علوم حرکتی و ورزش نیز معرفی شده است، یک رشته بین رشته ای محسوب می شود که از علوم مختلف در جهت کمک به ارتقاء ورزش بهره می گیرد. با توسعه این رشته در سال های متمادی، اکنون این باور وجود دارد که این رشته جامعیت لازم را دارد و بر همین اساس واژه "علوم ورزشی" برای این رشته جایگزین واژه قبلی شد تا بیان بهتر و روشنی از محتوای آن را به جامعه ارائه دهد. در حقیقت رشته علوم ورزشی از جمله نظام های علمی است که موضوع حرکت را محور اصلی خود قرار داده و با این محوریت به آموزش و پرورش در رابطه با ابعاد وجودی انسان در زمینه های جسمانی، زیستی، علوم مهندسی، روان شناختی، جامعه شناختی و... می پردازد. بنابراین، هدف از تاسیس این رشته، تربیت افرادی کارآمد است که با نوآوری در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و اجرا، راهنمایی و نظارت در پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در رشته علوم ورزشی گام های موثری بردارند. این اهداف کلی ویژه رشته علوم ورزشی باعث شده است در اکثر دانشگاه های دنیا، به این رشته حداقل در ۲ یا ۳ سال اولیه در مقطع کارشناسی به عنوان یک رشته واحد نگریسته شود و تخصص جانبی در این رشته را منوط به مقاطع بالاتر نموده اند. به علاوه، لازمه پایه ریزی محکم هر علمی، تقویت مباحث اصولی و پایه آن علم و آشنایی با جوانب آن در دوره کارشناسی است. از این رو، علوم ورزشی در دوره کارشناسی فقط با یک رشته و یک گرایش تدوین شده است که اطلاعات مفصل آن در ادامه ارائه شده است.

 

 

هدف

آشنایی دانشجویان با اصول، مبانی و دانش عمومی در علوم ورزشی و ارتقای آمادگی جسمانی عمومی و یادگیری مهارت های حرکتی اصلی در رشته های ورزشی پایه و تخصصی و همچنین آمادگی برای ورود به دوره های تخصصی دانشگاهی و غیر دانشگاهی جهت نزدیک شدن به بازار کار


 


اهمیت و ضرورت

ورزش از دو جنبه کلی، طیف وسیعی از افراد جامعه را در بر می گیرد. جنبه اول، از بعد قهرمانی است که ورزشکاران با هدف مدال آوری به رقابت می پردازند و موفق شدن در این زمینه در سطح ملی و بین المللی مستلزم به کار گرفتن کلیه امکانات و قابلیت های جسمانی، روانی، اجتماعی، مدیریتی و.... است. جنبه دوم از بعد همگانی آن است که تقریبا تمام افراد از این جنبه با ورزش کردن و به بیان بهتر با تحرک داشتن، سر و کار دارند. جنبه دوم، چه بسا می تواند مهم تر از جنبه اول باشد چون مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد. ورزش را از این نظر که تقریبا تمامی افراد به نوعی با آن سر و کار دارند باید منحصر به فرد دانست بنابراین، علم ورزش یک ضرورت انکارناپذیر در جهت تعالی انسان است. بهره گیری از ورزش برای اهداف مختلف، در گرو اشراف داشتن به این علم و توسعه آن است که این علم با ابعاد گوناگون می تواند به افراد کمک کند.

 

 

تعداد و نوع واحد های درسی


طول دوره کارشناسی ۴ سال و حداقل ۷ نیمسال تحصیلی است و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. دروس این دوره، ترکیبی از دروس نظری و عملی می باشد. طول هر نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته آموزشی کامل و مدت هر واحد نظری ۱۶ ساعت و درس عملی ۳۲ ساعت می باشد. تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته علوم ورزشی، ۱۳۰ واحد به شرح جدول ذیل می باشد:

 

 

دروس

تعداد واحد

دروس عمومی

۲۰

دروس پایه

نظری

۱۶

عملی

۱۰

دروس تخصصی

نظری

۳۸

عملی

۳۴

دروس انتخابی

نظری

۶

عملی

۶

جمع کل

۱۳۰

 

 

 
نقش، توانایی و شایستگی دانش آموختگان

دروس کارشناسی علوم ورزشی با هدف توانمند سازی دانشجویان در موضوعات زیر طراحی شده است:

  • کارشناس عمومی ورزش در زمینه های طراحی، ارزیابی و نظارت تمرین و فعالیت ورزشی با اهداف ورزش همگانی
  • داشتن دانش عمومی در حوزه های گوناگون علوم ورزشی برای ورود به دوره های تخصصی مربیگری ، معلمی و باشگاه داری
  • کارشناس عمومی ورزش در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در زمینه مشاوره ورزشی، مدیریت ورزشی و برگزاری رویدادهای ورزشی تفریحی