نمایش محتوای وب
معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی:
صنعت هر كشور بدون شك از جمله مهمترين اركان توسعه پايدار در عرصه هاي مختلف آن كشور محسوب مي شود. مديريت صحيح و بهينه اين بخش تأثيرات مثبت و شايان توجهي در رشد و ارتقاي جامعه و سطح زندگي مردم خواهد داشت.
منظور از تربیت مدیر صنعتی در رشته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود (معمولا در شرکتهای تولیدی و کارخانجات) دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهم و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیم گیری مناسب و مطلوب باشند.
فارغ التحصيلان کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی آمادگي علمي لازم را براي ورود به اين حوزه از كسب و كار پيدا مي كنند و در صورت انتخاب شغل مناسب و رشد و پيشرفت در شغل خود مي توانند پس از كسب تجربه، مسئوليت های متنوع نظیر مسؤولیت بخشي از خط توليد يك كارخانه، مديريت يك پروژه صنعتي و يا يك شركت توليدي را بر عهده بگيرند.
از سوی دیگر این رشته شباهت و تفاوت هایی با رشته مهندسی صنایع نیز دارد. واقعیت این است که مهندسی صنایع ، بازوی اجرایی مدیریت برای بهبود سیستمها است. مدیریت یک دید کلان نسبت به همه وجوه یک سازمان دارد (نظیر مالی و حسابداری، بازاریابی و فروش، تولید، منابع انسانی و…) که مهندسین صنایع چنین دیدگاه جامعی را ندارند. به عبارت دیگر ، مهندسی صنایع ، به عنوان پلی بین مدیریت و رشته های فنی عمل می کند. به همین دلیل است که در رشته مدیریت ، با ابزارها و تکنیک هایی آشنا می شوند که مهندسین صنایع آنها را خیلی عمیق تر مطالعه می کنند و از طرف دیگر ، مهندسین صنایع ، دروس فنی (نظیر فیزیک ، استاتیک ، مقاومت مصالح ، علم مواد ، روشهای تولید، مبانی برق ، شیمی عمومی ، برنامه نویسی کامپیوتر، نقشه کشی صنعتی و …) را می گذرانند تا بتوانند با کارشناسان رشته های فنی ، ارتباط برقرار نمایند؛ در حالی که دانشجویان رشته مدیریت صنعتی، چنین دروسی را نمی گذرانند. مهندس صنایع، برخی دروس مدیریتی نظیر اصول مدیریت، اصول حسابداری و اقتصاد خرد و کلان را می گذراند تا بتوانند دیدگاه هزینه-فایده و اقتصادی بدست آورد.
گرایشهای کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی :
رشته مدیریت صنعتی با توجه به دفترچه کنکور ارشد 95 دارای 6 گرایش به نام های تحقیق در عملیات، تولید و عملیات، مدیریت عملکرد، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت و بهره وری و مدیریت پروژه می باشد.
تعداد واحدهای کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس مشترک : 20 واحد
دروس اختصاصی : 8 واحد
پایان نامه : 4 واحد
معرفی رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یکی از جذاب ترین و در عین حال کاربردی ترین رشته های امروز جامعه است، چرا که بیشتر سازمانهای تجاری، صنعتی و خدماتی به دنبال کسب سود هستند و در نتیجه از یک جهت موسسه بازرگانی محسوب میشوند.
رشته های مدیریت از جمله مدیریت بازرگانی را عموماً به اقیانوس وسیعی تشبیه می کنند که دارای یک سانتیمتر عمق است و این تشبیه به این معنا است که دانشجویان در این رشته با مباحث و مفاهیم بسیار وسیعی از اقتصاد گرفته تا حسابداری و از منابع انسانی گرفته تا بازارهای پولی و مالی بین المللی آشنا می شوند ولی در هیچ یک از آنها به صورت تخصصی و عمیق وارد نشده و پس از آشنایی مختصری با تئوری ها و مفاهیم اصلی مربوطه از کنار آن عبور کرده و درس جدید دیگری را شروع می کنند.
از نگاهی دیگر میتوان گفت که مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی کارآمد داشته باشد. فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصولی محصول یا خدمات یک شرکت به مشتریانش تلاش می کند و می توان گفت که وی نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد و یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، پتانسیل زیادی برای انجام کارهای فوق به بهترین شکل ممکن دارد.
در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی دربرگیرنده گرایشهای مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصیتر شدن این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد تخصصی تر و محدودتری پیدا کرده است.
امروزه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی برای آنهایی که به دنبال ایجاد کسب و کار جدید می باشند، برای آنهایی که علاقه مند به وارد شدن به تجارت و یا سرمایه گذاری می باشند و یا برای آنهایی که رویای به دست گرفتن پست های مدیریتی را در سر می پرورانند، رشته بسیار جذاب و مورد پسندی است.
گرایشهای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :
گرایش های کارشاسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی شامل بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک، کارآفرینی، تجارت الکترونیک، بازاریابی، بازرگانی داخلی، می باشد.
تعداد واحدهای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی :
تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس مشترک : 20 واحد
دروس اختصاصی : 8 واحد
پایان نامه : 4 واحد